Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

Waarom zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek komt vrijwel in elke SEO checklist voor als iets wat je moet doen maar wat is het eigenlijk en hoe doe je het? 

In dit artikel geven we uitleg over waarom je zoekwoorden onderzoek zou moeten doen, en hoe je het doet.

Voor we starten met het uitleggen hoe je zoekwoorden onderzoek doet is het goed om te weten wat het is. 

Betekenis van zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is het onderzoeken op welke trefwoorden je zou kunnen richten voor het vindbaar maken van jouw website. Je hebt hierdoor inzicht in waar mensen op zoeken en hoeveel mensen per maand er ongeveer naar een zoekterm zoeken.

Waarom zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek doe je vooral om inzicht te krijgen in waar mensen op zoeken. Als je dat eenmaal weet kun je met alle info je site beter inrichten en website teksten gerichter schrijven.

Op het internet worden alleen al in Nederland dagelijks miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Google en andere zoekmachines proberen bij elke zoekopdracht de meest relevante resultaten terug te geven. Als jouw website de zoekvraag het beste beantwoord, dan kan Google jouw site als eerste tonen. 

Natuurlijk moet je daarvoor wel weten waar mensen op zoeken. Zoekwoorden onderzoek, ook wel keyword research genoemd geeft je hier inzicht in.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek


Stap 1 – Wat doe je volgens jouw klanten?

De meest eenvoudige manier om zoekwoord ideeën op te doen is om zelf na te denken waar je op zou zoeken. Natuurlijk kan dit voor iedereen net wat anders zijn. Vraag dus vooral aan jouw klanten waar zij op zoeken.

Tegen welk probleem liepen zij aan dat ze op zoek gingen en hoe hebben ze je nu gevonden?

Stap 2 – Google Search Console

Heb je een bestaande site met Google Search Console geactiveerd? Dan kan dit een prima bron zijn voor zoekwoord ideeën. Binnen het scherm prestaties zie je de huidige resultaten waar je al op scoort. Per zoekwoord kun je zien op welke positie je gemiddeld staat binnen de zoekmachine posities. Ook kun je zien hoe vaak jouw website vertoond is binnen Google en hoeveel mensen daadwerkelijk klikte op jouw website.

Google Search Console zoekwoord ideeën

Op basis van de lijst kun je nieuwe ideeën krijgen met op welke zoektermen jij je kunt richten. Kijk hierbij vooral naar zoektermen waar je nu nog niet zo hoog op scoort.

Stap 3 – Aanvullingen via Google

Google vult je zoekopdrachten graag aan en geeft suggesties waar mensen ook op zochten. Deze suggesties kunnen helpen om nieuwe content ideeën te krijgen.

Aanvullingen in Google kun je krijgen door simpelweg je zoekopdracht in te voeren in de zoekmachine en dan te wachten op aanvullingen of door te zoeken op een onderwerp en helemaal onderaan de pagina te kijken naar de suggesties.

Zoekwoorden onderzoek suggesties

Stap 4 – Zoekwoorden tool

Heb je wat basis zoekwoord ideeën? Dan kun je op zoek in zoekwoorden tools naar meer suggesties en zoekwoord volumes. Dit kan bijvoorbeeld in de gratis zoekwoorden tool van zoekwoord.nl.

In de tool zie je direct de maandelijkse zoekvolumes in Google (.nl) voor de zoekwoorden en tot 250 gerelateerde zoekwoorden. Je ziet ook de zoekvolumes per maand. Dit is handig om te zien of een zoekterm vooral in bepaalde maanden actief is.

Zoekwoorden onderzoek tool

Door de checkbox aan de linkerzijde aan te klikken kun je zoekwoorden selecteren. Heb je een lijst met zoekwoorden? Klik dan op exporteren om de lijst te downloaden als .CSV bestand.

Stap 5 – Zoekwoorden groeperen

Heb je zoekwoorden geëxporteerd vanuit de tool? Dan kun je in Excel, Numbers of Google Spreadsheets de zoekwoorden gaan groeperen. Zorg eerst dat je alle zoekwoord suggesties bij elkaar hebt in 1 bestand en ga dan de zoekwoorden groeperen.

Zoekwoorden die vrijwel hetzelfde zijn of waar mensen exact hetzelfde mee bedoelen kun je bij elkaar zoeken. Je krijgt op deze manier inzicht waar mensen rondom een onderwerp naar op zoek zijn, welke vragen ze hebben en dus ook hoe je kunt aansluiten op deze zoekvragen.

Hoe je de zoekwoorden exact groepeert ligt een beetje aan waarvoor je onderzoek doet en hoe gedetailleerd je het wilt hebben.