Title tag en Meta descriptie optimaliseren

Wil je in Google gevonden worden is het belangrijk dat je een goede title en meta description hebt ingesteld. De title tag is de titel die met een blauwe kleur in de zoekmachine wordt getoond en in het tabblad van de browser.

De meta description is de tekst onder de blauwe link. Deze tekst bestaat in de zoekmachine vaak uit 2 zinnen.

Hoe lang moet een title tag zijn?

Google heeft geen maximale lengte aan de title tag. Wel heeft Google maar beperkte ruimte om jouw titel weer te geven. Schrijf je dus een te lange titel dan heb je veel kans dat deze maar gedeeltelijk wordt getoond of volledig wordt herschreven.

De geadviseerde lengte is ongeveer 50 tot 60 karakters. Met 50 tot 60 karakters in lengte heb je meer kans dat jouw titel tag wordt weergegeven zoals bedoelt.

Hoe lang moet een meta description zijn?

Voor meta descripties heeft Google ook geen maximale lengte. Wel geld hier ook weer een beperkte lengte die getoond kan worden. 

De richtlijn is om de meta descriptie ongeveer 150 karakters in lengte te maken. Veel SEO tools zullen ook dit als advies geven.

Hoe schrijf je een goede titel tag en meta descriptie?

Denk hierbij vanuit degene die zoekt in Google. Schrijf de teksten zodat het logisch is voor de zoeker.
Het afkorten van je pagina titel, link en meta descriptie is geen negatief signaal voor Google. Jouw meta descriptie afsluiten met 3 puntjes… kan dus gewoon.

 Truncation of your page’s title link and meta description in the search results is NOT a negative signal for Google.

Problemen met de title en meta description in Google 

Google toont niet altijd de title tag of meta description zoals een site deze zelf opgeeft. Dit kan meerdere redenen hebben.

Google toont de title tag anders

Als volgens de zoekmachine de titel niet relevant genoeg is voor de pagina kan deze herschreven worden. De herschreven versie is niet altijd even netjes.

Google toont een andere meta description

Net als bij de title tag kan Google ook de meta description herschrijven. Dit kan zijn omdat de gekozen tekst bijvoorbeeld niet relevant genoeg was, te lang of te kort.

Google voegt de site naam toe aan de title tag

Welke site schrijft over een onderwerp is voor veel gebruikers van Google belangrijk. Als je zelf de bedrijfsnaam / website naam niet vermeld in de titel tag dan kan Google en andere zoekmachines dit voor je doen.

Hoe zorg je ervoor dat de title tag niet wordt herschreven?

Het in zijn geheel voorkomen kan niet maar je kunt wel enkele dingen toepassen om de kans zo klein mogelijk te maken.

Hoe korter de title tag hoe minder vaak deze wordt herschreven. Gebruik ook geen emoji’s of rare karakters, deze worden vaak niet weergegeven.

Als Google de titel wijzigt dan wordt deze vaak vervangen door een van de H1 tags op de pagina. Deze herschrijven kan helpen om de juiste titel weer te geven.

Hoe zorg je ervoor dat de meta descriptie niet wordt herschreven?

Je kunt een no-snippet tag toepassen op de body tekst. Op deze manier voorkom je dat Google enkele zinnen van de pagina inhoud van jouw website in de meta descriptie gebruikt. Let er op dat je op deze manier ook geen kans meer maakt op een Snippet bovenaan in Google.

<meta name="robots" content="max-snippet:0">