Rankbrain is een zelf lerend algoritme van Google dat deel uitmaakt van het zoekalgoritme en helpt bij het begrijpen van complexe, nieuwe zoekopdrachten. Rankbrain is in 2015 gelanceerd.
Een groot deel van de zoekopdrachten die Google krijgt zijn nooit eerder uitgevoerd en dus moet Google zo goed mogelijk proberen te begrijpen wat iemand daarmee bedoelt.
In 2015 heeft Google hiervoor Rankbrain aan het set met algoritmes toegevoegd. Rankbrain helpt bij het begrijpen van de gebruikers intentie bij een zoekopdracht en bij het sorteren van de Google resultaten bij deze zoekopdrachten.
Zoekopdrachten beter begrijpen
Met Rankbrain kan Google zoekopdrachten vertalen van omschrijvingen naar wat je eigenlijk zoekt. Dit zonder dat de exacte woorden die jij gebruikt in de zoekresultaten hoeven voor te komen.
Zoekt iemand op “schoenen met een rode zool” dan ‘snapt’ Google met behulp van Rankbrain dat je waarschijnlijk zoekt naar Christian Louboutin hakken. Google gebruikt hiervoor entiteiten waar weer andere entiteiten aan gekoppeld zijn.
Zo is het merk “Christian Louboutin” een entiteit, “schoenen” is een entiteit, “rood” is een entiteit en een “zool” is ook weer een entiteit. De combinatie van deze woorden in de zoekopdracht matcht daarmee goed met het merk.
De relatie tussen deze woorden is gemaakt op basis van vele sites die het hier over hebben en links die deze onderwerpen combineren over het hele internet.
Zoek intentie
Rankbrain zou daarnaast ook meten of de zoekresultaten de bezoeker tevreden stellen. Gaat iemand na het zoeken op een onderwerp terug naar de zoekresultaten? Dan voldeed het zoekresultaat misschien niet. In dat geval kan Google het de volgende keer testen met een ander resultaat wat hoger.
De overgang van strings naar “things” (entiteiten) is al langer bezig zo was er in 2013 de Hummingbird update. Hummingbird zorgde ervoor dat Google zoekopdrachten beter ging begrijpen.
Iemand zoekt naar “plaatsen om fietsen in de buurt te kopen”. In plaats van zich te focussen op individuele woorden zoals “fietsen” en “kopen”, begrijpt Hummingbird de volledige context en geeft prioriteit aan lokale winkels die vogelhuisjes verkopen. De gebruikers intentie hierbij is duidelijk om te kopen bij een fysieke winkel.
In 2019 is Rankbrain nog aangevuld met BERT, (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). BERT is een methode waarmee Google de context van woorden in zoekopdrachten beter kan begrijpen.
Ga je nu aan de slag met het optimaliseren van een website? Focus dan op de intentie van de gebruiker bij een zoekopdracht. Wat wil diegene echt als resultaat? Zorg hierbij dat je een beter resultaat hebt dan de concurrentie.